De allereerste Fancy Fair

Zo’n elf jaar geleden, werd bekend dat de Toren van de RK Barbarakerk dringend moest worden gerestaureerd.

De vraag naar de parochianen toe, was om te helpen door bijvoorbeeld iets te organiseren. Voor Annemies Romijn en Herma Copier was dit aanleiding om de koppen bij elkaar te steken Samen besloten ze een Fancy Fair te organiseren. Maar ja, hoe doe je dat, als je dit nog nooit gedaan hebt?
De initiatiefnemers aan het woord.
 

Om te beginnen bezochten we mensen, die ervaring hadden in het organiseren van dit soort activiteiten. Die kennis kwam ons goed van pas, maar jee, wat gaat daar veel tijd in zitten; maar ja het was natuurlijk voor een goed doel!

Naast het verzamelen van spullen iedere maand en het uitzoeken daarvan, moesten we ook op pad voor sponsors en prijzen omdat we ook nog een loterij georganiseerd hadden. Ja, dat was eigenlijk wel veel werk. Maar als je enthousiast bent, heb je dat niet in de gaten. Het was allemaal gelukt en de verkoop van de kaarten begon in januari 2005, de trekking daarvan was op de eerste Fancy Fair.

Natuurlijk mocht de pr niet vergeten worden: een groot artikel met foto in de Zakengids, Culemborgse Courant en vermelding op de kabelkrant, zodat iedereen op de hoogte was. Ook via SRC radio werd er aandacht voor onze Fancy Fair gevraagd.

Tja, en dan de dag zelf, hoe moet je dat nu allemaal voor elkaar krijgen? Red je het wel met de kramen? ’s Ochtends alles opbouwen en dan om 10 uur openen? Wij namen het zekere voor het onzekere en zijn de vrijdagavond daarvoor met 70 vrijwilligers aan de opbouw van de kramen begonnen. Maar die kun je natuurlijk niet een nacht onbemand laten staan. Gelukkig was het toen nog achter de kerk bij het stadskantoor, zodat alles redelijk bij elkaar stond.

We hebben besloten om ’s nachts te zorgen voor bewaking. Er hadden zich mensen aangemeld voor de nacht, zodat wij rond middernacht naar huis konden gaan om vervolgens 04:30 uur weer aanwezig te zijn.   

Dus op de eerste zaterdag in juni 2005 kon samen met de 70 vrijwilligers de eerste Fancy Fair beginnen, met zeer warm weer en een temperatuur van 30 graden. Naast de gezelligheid en de optredens konden wij na afloop de balans opmaken en waren tevreden, met de opbrengst van maar liefst € 10.000,-.

Voor ons was het meteen al duidelijk om het volgende jaar weer de organisatie op ons te nemen. Na twee jaar kwam Anneke van Baaijen ons versterken.  We hebben de eerste 5 Fancy Fairs georganiseerd en toen besloten om te stoppen. Gelukkig is het stokje overgenomen door ander enthousiastelingen en wordt in 2013 de Fancy Fair voor de 8e keer georganiseerd. Wij wensen de organisatie veel succes toe en wij blijven natuurlijk als vrijwilligers helpen die dag. 

 

© 2014. Stichting instandhouding R.K. Kerkgebouw te Culemborg

- Alle Rechten Voorbehouden -